
Проблема з доступом до безкоштовних ліків залишається основною у зверненнях до консультантів Національної Гарячої Лінії з питань вірусних гепатитів. Можна стверджувати, що труднощі з доступом до безкоштовних препаратів змушують людей до купівлі необхідних ліків власним коштом. Як показує практика, не всі пацієнти мають достатньо коштів, щоб придбати ліки на повний курс, і звертаються з проханням допомогти продовжити лікування вже коли прийом препаратів розпочатий. Це несе значний ризик зростання стійкості вірусу та зниження ефективності подальшого лікування.
Консультанти Національної Гарячої Лінії з питань вірусних гепатитів докладають усіх зусиль для переадресації клієнтів до програм лікування, проте в умовах дефіциту препаратів робити це – все складніше.
Протягом листопада 2024 року на Національну гарячу лінію з питань вірусних гепатитів надійшло 160 звернень.
З них 140 надійшли телефоном, а 20 — онлайн. Тобто, онлайн до нас надійшло кожне восьме звернення.
Якщо говорити про розподіл звернень за статтю, то у листопаді 2024 року до нас жінки зверталися у два рази частіше за чоловіків. Так, від жінок надійшло 103 звернення, водночас від чоловіків – 56. Показово, що протягом листопада 2024 надійшло одне звернення від трансгендера.
Такий розподіл звернень за статтю, з одного боку, є традиційним (оскільки жінки частіше звертаються і в категорії клієнта члени родини), але при цьому відповідна тенденція змінювалася на тлі досить значної кількості звернень від військових та ветеранів.
Переходячи до тематики звернень, потрібно відзначити, що до ТОП-3 тем звернень входять питання щодо безкоштовного/державного лікування, загальної інформації про вірусні гепатити та щодо профілактики захворювань.
Тема доступного лікування є основною у зверненнях. Протягом листопада 2024 р. на Гарячу Лінію надійшло 80 звернень щодо безкоштовного лікування. Майже в три рази менше звернень, 29, стосувалися загальної інформації про вірусні гепатити. Ще майже стільки ж – 26 – надійшли з питаннями щодо профілактики вірусних гепатитів.
За результатами консультування операторами Гарячої Лінії, 13 звернень завершилися скеруванням на дообстеження.
Ще 6 звернень стосувалися переадресації до лікаря. У результаті 6-ти звернень була здійснена переадресація на інші Гарячі Лінії.
Усього протягом вересня 2024 р. було зафіксовано та опрацьовано 11 кейсів, які стосувалися доступу до лікування.
Що стосується опрацювання кейсів, то протягом листопада було зафіксовано звернення від чоловіка з м. Дніпро. Клієнт повідомив консультанту Гарячої Лінії про те, що в нього вірусний гепатит С, 3 генотип, та цироз печінки. Пацієнт отримав безкоштовне лікування на 3 місяці, а коли знову звернувся, щоб отримати ліки – йому відмовили, посилаючись на те, що препарати відсутні. Про даний випадок одразу ж були повідомлені співробітники ЦГЗ, які долучилися до вирішення ситуації. У результаті чоловік отримав безкоштовні препарати на весь курс лікування. Крім того, до м. Дніпро заплановано моніторинговий візит співробітників ЦГЗ.