
Протягом І кварталу 2025 р. фахівці Національної Гарячої Лінії з питань вірусних гепатитів опрацювали 510 звернень, з них 453 надійшло телефоном, а 57 – онлайн.
Якщо говорити про розподіл звернень за статтю, то 310 звернень надійшло від жінок, а 200 – від чоловіків. Відповідний розподіл не викликає подиву, оскільки саме жінки найчастіше цікавляться можливістю для лікування для рідних.
Основною темою звернень є доступ до безкоштовного лікування вірусних гепатитів. Інформацію щодо даного питання наші консультанти надали у відповідь на 317 звернень. Для порівняння – у І кварталі минулого року ми отримали й опрацювали тільки 212 звернень з цього питання. Тобто, кількість запитів щодо безкоштовного лікування збільшилась порівняно з аналогічним періодом минулого року на 33 %. Посилений інтерес з боку клієнтів Гарячої Лінії до цього питання свідчить про потребу у відповідних препаратах. Попри те, що курси вже були розподілені до регіонів, фахівці Національної Гарячої Лінії з питань вірусних гепатитів продовжують фіксувати звернення щодо потреби у лікуванні навіть для пацієнтів з цирозом печінки та непоодинокі звернення від військових.
За результатами звернень до наших фахівців у 16 випадках люди були скеровані до лікаря. Ще в ході 42 звернень було з’ясовано, що пацієнт потребує додаткового обстеження.
Під час консультування 14 людей були скеровані до інших Гарячих Ліній, зокрема, на Національну Гарячу Лінію з питань наркозалежності та ЗПТ.
Загальна інформація про вірусні гепатити була надана у відповідь на 73 звернення. Ще 47 звернень були пов’язані з питаннями щодо профілактики вірусних гепатитів. Варто звернути увагу, що цей показник в порівнянні з аналогічним періодом минулого року зменшився на суттєві 37%. Це пов’язано з тим що, завдяки активній просвітницькій роботі, у тому числі фахівців Національної Гарячої Лінії, зросла обізнаність населення про способи профілактики. Крім того значною мірою це пов’язано з розвитком цифрових технологій, які спростили доступ до інформації. На фоні даної тенденції наші фахівці відзначають, що питання, які надходять на Гарячу Лінію, стали більш конкретними й стосуються потреби в супроводі клієнта для доступу до послуг з профілактики чи лікування.
Що стосується розподілу звернень за регіонами, то найбільше звернень надійшло з м. Київ – 87 звернень. З Дніпропетровської області надійшло 57 звернень, з Житомирської – 53. З Київської – 39 звернень, з Львівської – 36. Те, що саме дані регіони входять до п’ятірки лідерів за кількістю звернень, є традиційним.
Показово, що пацієнти з Львівської області під час спілкування з фахівцями Гарячої Лінії зазначають, що лікарі орієнтують їх на придбання ліків власним коштом.
Варто додати, що протягом першого кварталу 2025 р. опрацьовано 37 кейсів, більшість з яких стосувалися забезпечення доступу до лікування.
Потрібно відзначити, що завдяки фахівцям Національної Гарячої Лінії з питань вірусних гепатитів доступ до безкоштовного лікування хронічного вірусного гепатиту В отримала жінка, яка роками купувала ліки власним коштом. У жінки функціонувала лише 1 нирка, вона мала суттєві матеріальні труднощі й на момент звернення була в розпачі, оскільки не мала коштів на придбання ліків. Пацієнтку погодилися прийняти на лікування у КНП “Київська міська клінічна лікарня №5”.
Також завдяки Нашим фахівцям доступ до лікування хронічного вірусного гепатиту С отримав чоловік, який також хворіє на туберкульоз. Він був забезпечений лікуванням на базі ДУ Інститут епідеміології та інфекційних хвороб ім. Л.В.Громашевського НАМН України.
Так, завдяки зверненню на Національну Гарячу Лінію з питань вірусних гепатитів доступ до лікування отримав чоловік військовослужбовець. До нас звернулася його дружина і розповіла, що чоловік був мобілізований з вірусним гепатитом С. Згодом його стан тільки погіршувався, але йому відмовляли у проходженні додаткових обстежень. Наша консультантка поспілкувалася з медичним працівником військової частини та пояснила, які ризики для здоров’я чоловіка виникають через несвоєчасний початок лікування. У результаті чоловік був скерований до військового шпиталю, де й отримав необхідні ліки.
Також на Гарячу Лінію звернулася пацієнтка, яка розповіла, що має хронічний вірусний гепатит В, але останнім часом її самопочуття погіршилося. Жінка пройшла обстеження. За їх результатами жінці рекомендовано розпочати противірусну терапію тенофовіром, що і зробила пацієнтка.
Завдяки втручанню наших фахівців у ряді випадків пацієнти з цирозом печінки змогли відстояти своє право на першочергове лікування і розпочинали його, у випадках, коли медичні працівники повідомляли їм, що чекати потрібно досить довго.
Варто зазначити, що наші фахівці в ряді випадків рекомендували пацієнтам пройти лікування в умовах стаціонару для стабілізації стану в умовах, поки вони не отримають безкоштовне лікування. Тому підсумовуючи, варто зазначити, що основною проблемою залишається доступ до безкоштовних препаратів для лікування вірусних гепатитів. Інша значна проблема – це відсутність прозорості при розподілі курсів для лікування між пацієнтами, та недостатньо зрозумілий для пацієнтів алгоритм, як саме вони мають “стати у чергу” на отримання препаратів. Виходячи зі звернень на Гарячу Лінію, значна частина пацієнтів не може назвати ім’я та прізвище лікуючого лікаря інфекціоніста й немає номера контактного телефону, щоб перепитати про наближення своєї черги для отримання лікування.