Протягом липня 2024 Національна Гаряча Лінія з питань наркозалежності та ЗПТ опрацювала 383 звернення. З них 102 надійшло від жінок та 291 від чоловіків.
Розподіл звернень за тематикою виглядає наступним чином:
Основними проблемами даного місяця, виходячи з тематики звернень на Гарячу Лінію, можна назвати мобілізацію пацієнтів ЗПТ в умовах відсутності алгоритму доступу до життєво-необхідного лікування ЗПТ в Силах оборони; зниження дозування пацієнтам ЗПТ в пенітенціарному секторі та відсутність обіцяного розширення програми ЗПТ у місцях несвободи.
Що стосується питання мобілізації пацієнтів, то ми фіксуємо випадки, коли пацієнти ЗПТ отримують бойові повістки.
Судячи зі звернень, “гарячим” регіоном залишається Полтавська область. Наприклад, саме з цієї області звернулася мати в інтересах свого сина – пацієнта ЗПТ. Жінка розповіла, що її сина за направленням ТЦК поклали до психоневрологічного диспансеру, проте безперервність лікування ЗПТ йому там не забезпечують. Відповідно, пацієнт переживає абстинентний синдром. Наш консультант одразу ж зв’язався з керівником напрямку ЗПТ і отримав пояснення, що пацієнта поклали до стаціонару на два дні й керівництво психдиспансеру не прийняло препарати ЗПТ. Це було обгрунтовано необхідністю об’єктивно оцінити стан пацієнта.
Також фахівці Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ стали фіксувати відмови у доступі до програми ЗПТ для військових. Так, ми отримали звернення від чоловіка, який розповів, що перебуває у Харкові, є військовим та отримував препарати ЗПТ через приватний медзаклад. Коли ж чоловік захотів стати пацієнтом державного медзакладу – йому було відмовлено саме через те, що він є військовим.
Також на Гарячу Лінію надійшло чергове звернення від військового з м. Краматорськ, який не міг вчасно прийти, щоб отримати замісні препарати для самостійного прийому, і якому медпрацівники запропонували щоденний прийом, що в умовах військової служби є практично неможливим. На жаль дана ситуація є неврегульованою, і лікарі змушені керуватися чинною нормативною базою. Проте вкрай тривожна тенденція полягає у тому, що відповідні звернення надходять з прифронтового Краматорська практично кожного місяця.
Окремої уваги заслуговує звернення з м. Хмельницький, де медпрацівники вимагають від пацієнтів оновити дані в ТЦК, хоча відповідна вимога не закріплена жодним чинним нормативним актом.
Показово, що кожне 7-ме звернення з теми “контакти сайтів та лікарів” надходить від військових, підрозділи яких передислоковували, а люди потребували безперервності лікування, або ж військовий отримував відпустку.
Що стосується скарг на дії співробітників правоохоронних органів, то протягом липня завдяки консультації фахівців Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ вдалося вирішити дві ситуації, коли співробітники поліції хотіли вилучити в учасників програми замісний препарат у блістері, отриманий для самостійного прийому попри наявність усіх необхідних документів. Після роз’яснень наших консультантів, обидві ситуації вирішилися на користь пацієнтів.