0 800 507-727

національна гаряча лінія з питань наркозалежності та зпт

0 800 503-310

національна гаряча лінія з питань
вірусних гепатитів

Протягом І півріччя 2025 року Гаряча Лінія опрацювала 2305 звернення. З них 2131 надійшло телефоном, а 174 онлайн. Зафіксовані 124 кейси.

Якщо говорити про розподіл звернень за статтю, то 1649 звернень надійшло від чоловіків та 656 від жінок. Тобто, залишається незмінною тенденція, коли кожне третє звернення надходить від жінки.

У контексті тематики звернень ми зробили порівняння І півріччя 2025 та попереднього, другого півріччя 2024 р.

Відповідне порівняння дає змогу виявити декілька тенденцій. Як бачимо, зросла кількість звернень від пацієнтів ЗПТ, які перебувають у лавах Сил оборони, зросла кількість скарг на дозування замісного препарату та на якість замісного препарату.

Також знизилася кількість звернень в контексті місць несвободи, але відповідна тенденція скоріше пов’язана з обмеженнями у годинах роботи Гарячої Лінії, які діяли в період зупинки американського фінансування в січні – лютому 2025, які зачепили і роботу Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ. 

Одним з основних проблемних моментів залишається доступ до програми ЗПТ для пацієнтів у лавах Сил Оборони. Національна Гаряча Лінія з питань наркозалежності та ЗПТ фіксувала факти переривання лікування на етапі, коли людина проходила ВЛК та доправлялася на навчання.

Крім того, військові частини можуть знаходитися на значній відстані від кабінетів ЗПТ, змінювати місце дислокації. Відповідно пацієнт не має можливості регулярно відвідувати кабінет видачі, трапляються переривання у лікуванні після якого відповідно до існуючої нормативної бази пацієнт має бути переведений на щоденний прийом замісного препарату. Проте в умовах служби це неможливо і означає, що людина опиниться поза програмою.

Тому вкрай доцільним є затвердження Алгоритму забезпечення пацієнтів ЗПТ доступу до лікування.

Початок року ознаменувався продовженням спроб отримати дані всіх без виключення пацієнтів ЗПТ цього разу у м. Львів. У якості реагування на ситуацію фахівцями Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ були відправлені офіційні звернення та отримані ряд відповідей.

У цьому контексті можна відзначити відповідь Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: “Звертаємо Вашу увагу, що згідно положень статті 129-1 Конституції України, судове рішення є обов’язковим до виконання…. Принагідно роз’яснюємо, що контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні на досудовому розслідуванні здійснює слідчий суддя”.

На жаль, відповідний підхід дає нам привід прогнозувати, що відповідні прогалини у законодавстві правоохоронні органи будуть використовувати і надалі, а ми будемо фіксувати нові випадки, коли за підозрою у правопорушенні щодо кількох осіб, будуть спроби отримати особисті дані всіх пацієнтів ЗПТ.

Традиційно, на Національну Гарячу Лінію з питань наркозалежності та ЗПТ надходить досить значна кількість скарг на недостатнє дозування замісного препарату від пацієнтів ЗПТ та поодинокі скарги саме на якість. Проте у І півріччі 2025 ситуація трохи змінилася, оскільки пацієнти ЗПТ (здебільшого з м. Запоріжжя, але були поодинокі звернення і з м. Одеси) стали скаржитися на специфічний неприємний запах замісного препарату (зі слів пацієнтів, він нагадував ліки для серця “Валідол” чи “Корвалол”). 

У якості реагування на подібну ситуацію фахівці Гарячої Лінії як радили пацієнтам заповнювати скарги на сайті підготували ряд звернень у тому числі до Державної Служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками. Від державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками ми отримали відповідь, у якій сказано, що “Відповідно до пункту 3 розділу V Правил зберігання та проведення контролю якості лікарських засобів у лікувально-профілактичних закладах, затверджених наказом МОЗ України від 16.12.2003 №584, уповноважена особа ЗОЗ, здійснюючи вхідний контроль якості лікарських засобів, повинна, зокрема, надавати територіальному органу Держлікслужби інформацію про виявлені неякісні лікарські засоби у строк, призначений у приписі/розпорядженні/рішенні, лікарські засоби, стосовно яких виникла підозра щодо якості, фальсифіковані та незареєстровані лікарські засоби (крім випадків визначених Законом України “Про лікарські засоби”, інші дефекти та невідповідності. Виявивши зразки таких засобів, вживати заходів щодо вилучення їх з обігу, шляхом поміщення у спеціально відведену, чітко визначену, помарковану карантинну зону (приміщення), окремо від іншої продукції, з позначенням “Карантин” із зазначенням причин вилучення з обігу з дати переміщення. Станом на 28.04.2025 повідомлень від уповноважених осіб, призначених наказами керівників ЗОЗ відповідальних за якість лікарських засобів, щодо неналежної якості лікарського засобу МЕТАФІН ІС, виробництва ТДВ “ІНТЕРХІМ”, Україна, на адресу Держлікслужби та Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками у Запорізькій області не надходило… Відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року №303 “Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану” припинено проведення планових та позапланових заходів дерєжавного нагляду (контролю) на період воєнного стану…”

У відповіді від “Держлікслужби у Запорізькій області” сказано: “Станом на 23.04.2025 в КНП “Обласний клінічний заклад психоневрологічної допомоги соціально значущих хвороб”ЗОР наявна одна серія лікарського засобу 24831124…, супроводжено необхідними документами, в тому числі сертифікатом від 08 листопада 2024 №2483, який підтверджує відповідність препарата методам контролю якості до реєстраційного посвідчення …Станом на 23.04.2025 відсутні повідомлення, про побічну дію зазначеного вище препарата, оформлені лікарями”.

Тобто, звертає на себе увагу той факт, що окрім роботи з пацієнтами щодо оформлення скарг на замісний препарат, важливо також продовжувати роботу з лікарями для фіксації подібних випадків.

Повертаючись до теми звернень щодо недостатнього дозування замісного препарату, варто зазначити що протягом І півріччі 2025 р. мали місце примусові зниження дозування пацієнтам ЗПТ на тлі нестачі препаратів. Відповідні ситуації мали місце у наступних населених пунктах – Гадяч Полтавської області, Ярмолинці Хмельницької області з м. Жмеринка (Вінницька область) та Білгород-Дністровський (Одеська область). Усі випадки вирішувалися у тісній співпраці з Центром громадського здоров’я.

На тлі розширення програми ЗПТ, звертає на себе увагу той вкрай неприємний факт, що у м. Лозова Харківської області програма ЗПТ припинила свою роботу. Відповідний підхід, коли керівництво медзакладу відмовляється від впровадження програми ЗПТ й не може сформулювати умов, щоб цей вид лікування був доступний – є вкрай тривожним прецедентом. Існують небезпідставні побоювання що відповідний підхід буде перейнятий іншими лікувальними закладами.

Потребує також системного врегулювання питання забезпечення безперервності ЗПТ для обмежених у русі пацієнтів. Законодавче врегулювання даного питання ставить “під удар” з боку правоохоронної системи як пацієнтів, так і лікарів. Фактично лікар змушений обирати між загрозою для себе (320 стаття ККУ) та безперервністю лікування для пацієнта, що є неприйнятним у правовій країні.

Узагальнюючи, можемо зазначити, що протягом І півріччя 2025 фахівцями Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ відправлено 34 офіційні звернення, отримані 15 відповідей.

Варто зазначити, що про всі без виключення проблемні ситуації були поінформовані Центр громадського здоров’я та МБФ “Альянс громадського здоров’я”.

Таким чином, 17 звернень стосуються національного рівня реагування на проблеми, які виникають у реалізації програми ЗПТ в Україні.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Telegram
Pocket
Print