
Протягом 2024 року Національна Гаряча Лінія з питань наркозалежності та ЗПТ опрацювала 4646 звернення. З них 1209 надійшло від жінок та 3437 від чоловіків. Відповідно, традиційно кожне третє звернення на Гарячу Лінію надходить від жінки.
Якщо говорити про тематику звернень, то вона виглядає наступним чином:
Переходячи до основних викликів, варто відзначити вперті намагання силовиків отримати персональні дані пацієнтів програми ЗПТ. Відповідні випадки зафіксовані протягом 2024 р. Національною Гарячою Лінією з питань наркозалежості та ЗПТ у м. Одеса та у м. Могилів-Подільський Вінницької області.
На жаль, як ми бачимо, відповідна тенденція залишилася характерною і для 2025 р. Оскільки зараз Національна Гаряча Лінія з питань наркозалежності та ЗПТ зафіксувала ситуацію, коли 7 січня, Шевченківський районний суд м. Львова видав 4 подібних однотипних ухвали про надання доступу до медичних документів пацієнтів ЗПТ, які отримують лікування у 4 медзакладах Львівської області, серед яких КНП ЛОР “Львівський медцентр превенції та узалежнень” та ТОВ “Медцентр Інновація”.
Також варто відзначити іншу тенденцію: загалом обізнаність співробітників Національної поліції щодо роботи програм зменшення шкоди, зокрема програми ЗПТ, зростає. Відповідно, Гаряча Лінія фіксує лише пооодинокі звернення щодо вилучення законно отриманого препарату ЗПТ.
Якщо мова йде про забезпечення безперервності лікування ЗПТ для пацієнтів програми, який потрапив до ІТТ, то в у цих випадках зазвичай пацієнтам програми ЗПТ забезпечують безперервність лікування. Ми навіть маємо приклад у м. Кропивницький, коли адміністрація ІТТ ініціювала проведення заходу діалогу з медпрацівниками за участю співробітників Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ з метою напрацювання алгоритму безперервності лікування.
Іншою гострою проблемою для пацієнтів ЗПТ є мобілізація до лав Сил оборони в умовах відсутності алгоритму доступу до лікування. Реагуючи на ситуацію, фахівці Гарячої Лінії готували звернення, проводили інформаційні кампанії та озвучували доцільність якнайшвидшого вирішення проблеми на зустрічах різного рівня.
Залишається досить поширеною категорія скарг на недостатнє дозування замісного препарату. З відповідної теми ми опрацювали 345 звернень. Крім того ще 7 скарг надійшло власне на якість замісного препарату.
Замикає п’ятірку основних проблем, опрацьованих Гарячою Лінією протягом року, звернення від обмежених у русі пацієнтів або тих, хто хоче стати учасником програми ЗПТ, але через захворювання кінцівок не може відвідувати кабінет видачі. Як показала практика звернень до фахівців Гарячої Лінії зазвичай ситуації, у яких фігурували обмежені у русі люди, вирішувалися, але потребували постійного супроводу від фахівців Гарячої Лінії. Окремо та гостро стоїть питання організації домашнього стаціонару для тих пацієнтів ЗПТ, які не мають родичів.
Серед інших тенденцій ми бачимо, що залишається витребованою інформація щодо контактів сайтів та лікарів, що пов’язано з міграцією пацієнтів. Проте, порівняно з 2023 р. ми бачимо, що число таких звернень знижується. Проте кількість звернень, які відносяться до даної категорії, напряму залежить від військової обстановки та лінії фронту.
Високим залишається число скарг на дії медпрацівників, проте дана цифра пов’язана у першу чергу з тим, що саме з медпрацівниками пацієнти ЗПТ контактують найтісніше і саме їх пацієнти звинувачують у всіх негараздах, як то неможливість підняти дозування і т.д.
Варто також відзначити, що у 2024 р. знову проявилися тенденції попередніх років, коли в медзакладах існують так звані “листки очікування”. Дана ситуація характерна для м. Харкова та Харківської області (зокрема, для м. Лозова) та для Черкас. Реагування на дану ситуацію здійснювалося у тісній співпраці з Центром громадського здоров’я МОЗ України.