0 800 507-727

національна гаряча лінія з питань наркозалежності та зпт

0 800 503-310

національна гаряча лінія з питань
вірусних гепатитів

Фахівці Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ опрацювали 4277 звернень протягом пів року (з 1.01.2022 по 30.06.2022).
Більшість із них надійшли телефоном – 3097, ще 1180 online через Fb-сторінку та Telegram-bot.
 
 
 
Традиційно, чоловіки звертаються частіше за жінок, оскільки вони складають більшість як серед споживачів наркотиків, так і серед пацієнтів ЗПТ. А Гаряча Лінія в більшості випадків отримує звернення саме від цієї категорії клієнтів.
Взагалі ж за цільовою групою зверталися наступні клієнти ГЛ: 57,74% дз. – пацієнти ЗПТ; 31,91% дз. – СІН; 5,73% дз. – члени родини; 0,65% дз. – члени МДК; 1,30% дз. – представники НУО, 0,35%  дз. – параюристки, 0,35% дз. – ЛВН не СІН  і 1,95% дз. – інші.
 


Військові дії на території всієї України вплинули як на кількість звернень (їх стало втричі більше), так і на тематику. На початку року основними питаннями були:

  • як стати пацієнтом ЗПТ,
  • переведення на самостійний прийом та питання щодо дозування замісного препарату,
  • доцільність та необхідність укладання декларації з сімейним лікарем,
  • питання щодо COVID-19.
    Після повномасштабного вторгнення на Гарячу Лінію стали надходити масові скарги на відсутність препарату ЗПТ в аптечній мережі, припинення роботи /закриття сайтів ЗПТ, питання виїзду за кордон, у тому числі чоловіків пацієнтів ЗПТ, відсутність документів, контакти сайтів ЗПТ в Україні та за кордоном. Питання щодо участі у програмі ЗПТ теж залишалися, але не були вже такими масовими на фоні інших тем звернень.

Війна вплинула і на географію звернень: до повномасштабної війни найбільше звернень надходило з Києва, Дніпропетровської та Харківської областей. Після 24 лютого трійка регіонів-лідерів за кількістю звернень виглядає наступним чином: Київ, Дніпропетровська та Львівська області, тобто, мова йде про регіони, де найбільше ВПО – пацієнтів ЗПТ.

За перше півріччя Національна Гаряча Лінія з питань наркозалежності та ЗПТ зафіксувала 107 випадків порушення прав пацієнтів (з них 102 кейси вирішено).

Далі ми наводимо приклади кейсів, які були успішно вирішені завдяки роботі Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ.

• На Гарячу Лінію зателефонувала пацієнтка програми ЗПТ, яка отримує препарат «метадон» у дозуванні 100 мг, і розповіла, що до наступного прийому їй не вистачає даного дозування. Жінка звернулась до лікаря, він відмовив, аргументуючи тим, що державою встановлено середнє дозування 100 мг. Після нашого втручання, лікар погодився поступово підняти дозування при відсутності в тесті інших наркотичних речовин;

• Звернулась пацієнтка ЗПТ, яка була ув’язнена в СІЗО та весь час ув’язнення отримувала препарат ЗПТ. Після суду жінку етапували до виправної колонії Дніпропетровської області та там почали робити детокс. Після нашого втручання жінку перевели до однієї з колоній, що впроваджує програму ЗПТ;


• Звернулась дружина учасника ЗПТ, який знаходився в медчастині СІЗО м. Львів з діагнозом COVID -19 та не мав доступу до замісного препарату. Оператор терміново зв’язався з медичним департаментом ДКВС, пацієнта забезпечили препаратом в умовах СІЗО;


• Звернулась пацієнтка програми зі скаргою на те, що вона не може отримати препарат ЗПТ, бо в неї відсутня декларація, декларацію не може зробити через відсутність паспорта, він в процесі виготовлення. Після нашого втручання пацієнтку забезпечено препаратом ЗПТ.


• Звернулись пацієнти програми ЗПТ, 10 осіб, які знаходяться у виправному центрі КВЦ-130, зі скаргою на те, що їх не відпускають отримати лікування. Після нашого втручання пацієнти отримали препарат ЗПТ;

● Пацієнтка ЗПТ, яка через бойові дії була вимушена евакуюватися з Краматорська, при собі не мала документів, що підтверджують участь в програмі. Коли вона звернулась до лікаря, він відмовив їй в участі в програмі ЗПТ в Дніпрі. Після нашого втручання пацієнтку прийнято до програми ЗПТ;


● Звернулась група пацієнтів з Донецької області зі скаргою на дії лікаря, а саме, що лікарка відмовляється їм видавати препарат раніше 01.04.2022, у зв’язку з чим вони не можуть вчасно покинути Слов’янськ та знайти прихисток в більш безпечних містах нашої країни. Після нашого втручання пацієнти отримали препарат.


● На Національну Гарячу Лінію з питань наркозалежності та ЗПТ надійшло звернення від пацієнтів ЗПТ з Донецької області, які за сімейними обставинами не змогли евакуюватись. Учасники програми скаржилися на відмову в отриманні препаратів на сайтах, які продовжують працювати (Краматорськ, Костянтинівка, Добропілля). Після втручання оператора Гарячої Лінії питання вирішено, пацієнти отримали препарат ЗПТ.

Серед проблем спільноти пацієнтів ЗПТ, які пов’язані з війною, варто виокремити наступні:

  • Попри очевидну небезпеку, на окупованих територіях залишились пацієнти ЗПТ, яким ми також намагаємось допомагати з отриманням препарату ЗПТ на підконтрольній території. Наша організація надавала й продовжує надавати консультаційні послуги в питаннях евакуації учасників програми, ми інформували про ініціативи та проєкти інших партнерських організацій щодо евакуації та вивезення до безпечніших регіонів України.
  • До нас звертались пацієнти ЗПТ, які перебувають у колоніях на окупованих територіях, і залишились без життєво-необхідного препарату, але, на жаль, наразі їм неможливо допомогти.
  • Також до нас звертались пацієнти з частково окупованих областей, але поставки препаратів на той час були неможливі, тому ми радили за першої можливості евакуюватись до безпечних регіонів.
  • Мали місце примусові зниження дозування через обмежений запас і проблеми з постачанням препарату.

Наявна проблематика звернень та досвід позитивного вирішення кейсів є яскравим свідченням важливості роботи Національної Гарячої Лінії з питань наркозалежності та ЗПТ як адвокаційно-консультаційного інструменту для відстоювання законних інтересів представників спільноти людей, які живуть з наркозалежністю.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Telegram
Pocket
Print